met-achten-in-thailand.reismee.nl

Op zoek naar de bridge on the river Kwai

Vanochtend startten we met een heerlijk ontbijt van een uitgebreide kaart. Uitsmijters, scrumbled eggs en verse yoghurt met fruit en toast en croissants. Met uitzicht op de rivier! Daarna haalde onze chaeffeur on op om naar de hellfire pass te gaan. In het meseum kregen we per headset in het Nederlands uitleg over de gruwelijkheden die de krijgsgevangenen en aziatische werkers moesten ondergaan om de spoorlijn van Birma naar Thailand aan te leggen voor de Japanners. Daarna startte de wandeltocht door de pass die de mannen met blote handen en bamboe gereedschap hebben uitgehakt. Tijdens de tocht hoorden we een indrukwekkend verhaal met quotes van mannen die het mee hebben gemaakt. We waren niet goed voorbereid en liepen op slippers e.d. Maar toen we hoorden dat de gevangenen daar op blote voeten liepen, wilden wij zeker niet meer zeuren. We waren er allemaal stil van. Ook de jongens waren onder de indruk en besften heel goed wat een ellende daar heeft plaatsgevonden aan ziektes, martelingen, uithongering en uitputting. Chao reed ons daarna naar een deel van de spoorlijn met een grot met Boeddha. Beneden in de rivier lag een groot houten vlot. De jongens konden niet wachten om er op te gaan. Tja, dat viel niet mee. Het vlot dreef steeds weg van de kade. Als eerste sprong Thomas op het vlot. Jasper en Mika volgden met veel moeite. Groter probleem was daarna om van het vlot af te komen. De vaarbomen waren weg. Gelukkig waren Jasper en Mika zo slim om het vlot aan de touwen naar de kade te trekken. Opluchting bij ons ouders boven op de berg. We zagen er al één in het water tuimelen. Onze tocht werd langer dan verwacht. Chao raakte de weg kwijt. Na drie keer vragen kwam hij weer op het goede pad en reden we naar de bridge over the river Kwai. Beetje teleurstellend: nogal commercieel. We zijn er toch even opgelopen en tot onze grote verrassing reed er even later een trein over. Toeristen moesten maar even opzij gaan staan. Veiligheid? Hoezo? We eindigden in het zwembad bij ons hotel. Er waren nieuwe gasten. Eén kwam ons erg bekend voor. Het bleek Pieter Vink, de scheidsrechter.

Frank, Marielle en de boys

Hoi daar in het Verre Oosten,

Heel apart dat jullie aan de andere kant van de wereld zitten en we toch een dagelijkse update kunnen lezen. Wat een mooie reis met prachtige indrukken hebben jullie, echt schitterend! Geniet er enorm van met zijn 8-en nog een heel fijn verblijf. Tot over een paar weken. CU, de Dullertjes