met-achten-in-thailand.reismee.nl

Hard werken op de Olifantenopvang

Als eerste: allemaal heel hartelijk bedankt voor de lieve, leuke en mooie reacties die we van jullie krijgen. Heel fijn om te lezen! Op weg naar Elephant World vroegen we ons even af of onze chauffeur ons wel naar het goede adres zou brengen. Hij zei dat hij wist waar hij moest zijn. Na twee keer vragen, reed hij goed en traden we de Olifantenopvang binnen. Deze opvang staat onder andere onder leiding van een Nederlandse vrouw: Agnes. Zij vangt hier mishandelde, uitgebuite, en misbruikte olifanten op (soms zonder tanden of blind). Met behulp vrijwilligers en thaise Mahut (olifanten cowboy) krijgen ze eten, worden ze gewassen en worden hun wonden verzorgd. Het werd een onvergetelijke belevenis. We begonnen met het voeren van de olifanten. Daarna liepen we met ze naar de rivier Kwai waar de olifanten een modderbad namen. De jongens hielpen mee om de olifanten in te smeren. Vervolgens werden we aan het werk gezet: fruit wassen, fruit in kleine stukjes snijden, rijst koken met de kleine stukjes fuit en de boel weer opruimen. Ondertussen kregen we volop uitleg over de opvang en de verschillende olifanten. Bij één olifant schrok Agnes. Bij de poten van de olifant lag een slang. Gelukkig had de olifant de kop van de groene slang er af getrapt. Het lijk van de slang werd door de jongens daarna gebruikt om ons te laten schrikken. Op naar de lunch keken we in het dorpje waar de Mahut wonen. Kleine huisjes op palen met overal honden, katten, konijnen enz. Armoedig maar beter dan wat we soms in Bangkok zagen. Na de thaise lunch gingen de mannen en jongens het oerwoud in om bananenbomen om te hakken en in een vrachtwagen te sjouwen. Dit is eten voor de olifanten. De mannen gingen er naar toe achter op een open pick up, dat zou in Nederland nooit kunnen. José en Nanette gingen ondertussen bananenplanten scheuten in zakjes met zand planten. Zodat er straks weer genoeg bananenbladeren zijn voor de olifanten. Poeh, het was wel heel warm voor dit werk, maar het was voor het goede doel. En vele handen maken licht werk. Het was ook erg gezellig met alle andere Nederlandse, Belgische en Duitse bezoekers. We waren blij dat we de rijstballen voor de olifanten konden gaan maken. Dat is net gehaktballen maken met vezels als paneermeel. Die ballen zijn voor de tandeloze olifanten. De jongens en andere kinderen voerden daarna de olifanten. Vol verwachting gingen we daarna naar het klapstuk van de dag. Het badderen van de olifanten waarbij je op de rug van de olifanten de rivier in mag. De jongens en José stapten op de olifanten en gingen de rivier in voor een heerlijk bad. José werd opnieuw aan het werk gezet en moest de olifantenkop scrubben. De olifant van Thomas en Luc was heel speels en gooide onze mannen er keer op keer af. De Mahut hielp daar ook een handje aan mee. Vonden we toch wel eng als die twee koppies onder gingen. Maar ze vonden het geweldig! Luc mocht daarna nog op een klein olifantje dat al net zo speels was. Kijk maar naar de mooie foto's! Heel erg moe en vies gingen we naar ons hotel terug voor een lekkere duik in het zwembad. Bij het avondeten zagen we verschillende bezoekers van de opvang weer terug. Dat was grappig. Morgen een reisdag. Dan gaan we naar Ayuttaya, de stad van de tempels. Tot blogs.

Iedje

GEWELDIG wat een belevenis!!
Heel bijzonder om mee te maken lijkt me.
Geniet lekker verder!

Mieke verhallen

Ik geniet met jullie mee.
Die Olifanten wat een belevenis.
Groetjes oma Mieke

Frank, Marielle en kids

Wat een fantastische ervaring!
Die rijstballen lijken mij ook wel lekker, voor jou ook Toine als je gebitje stuk is hahaha.
Nog veel plezier allemaal!
Groet Frank